بارگذاری

با ما تماس بگیرید : 09122127420

دسترسی سریع

مقالات پر بازدید

به چه چیزهایی عتیقه می گویند؟ راه کار های مناسب برای شناخت عتیقه جات

به چه چیزهایی عتیقه می گویند؟

به چه چیزهایی عتیقه می گویند؟

حتما شما هم کلسیون ها یا سمساری هایی را دیده اید که علاوه بر وسایل دست دوم، عتیقه و وسایل قدیمی هم دارند. هر چند این دو دسته با یک دیگر تفاوت هایی دارند. به طور کلی به وسایل یا اشیاء که در زمان های  گذشته به دست هنرمندان به صورت ظریف، و با طراحی خاص و منحصر به فردی طراحی شده، عتیقه می گویند. هر کشور برای وارد یا خارج کردن اشیاء قدیمی و عتیقه قانون و مقرراتی دارد.

برای مثال در صورتی که چندین سال از ساخت آن گذشته باشد، عتیقه محسوب می شود. در ایالت متحده آمریکا وسایلی که متعلق به سال 1830 میلادی باشند، عتیقه شناخته می شوند. در کشور بریتانیا نیز به وسایل و اشیاء که 100 سال از قدمت آن گذشته باشد، عتیقه می گویند. اگر علاقه به شناخت این نوع وسایل و ارزش آن ها دارید، در این مقاله همراه ما باشید.

عتیقه باید چند ساله باشد؟

کشورهای مختلف قوانین و مقررات ویژه ای برای انتخاب عتیقه ها دارند. این قوانین در کشورهای مختلف با یک دیگر متفاوت است. به چه چیزهایی عتیقه می گویند؟ همچنین وسایل عتیقه مختلف نیز شامل قواعد مختلفی برای شامل شدن جزء عتیقه دارند. علاوه بر این، در این مورد نیز عتیقه ها به دو دسته کالاهای مجاز و غیر مجاز تقسیم می شوند. کالاهای مجاز به آن دسته از اشیای هنری و فرهنگی گفته می شود که مربوط به دوران صفویه به بعد است. اما کسی که به دلیل علاقه داشتن یا به ارث رسیدن این وسایل دارای مجوز و مجاز را نگه داری می کند، حق خرید و فروش دارد.

همچنین بخوانید :  آشنایی با سمساری اینترنتی

یکی از موارد دیگری که علاوه بر عمر عتیقه، بر قیمت آن تاثیر دارد میزان تقاضای آن است. در واقع قیمت عتیقه یک بازار رقابتی دارد که قیمت آن را خریداران تعیین می کنند. معمولا این افراد با توجه به این که حداقل چندین سال یا یک عمر اقدام به خرید و فروش عتیقه می کنند، می توانند با توجه به شناخت خود اشیاء را قیمت گذاری کنند. برای مثال یک مجسمه که مربوط به 40 سال قبل است ممکن است قیمت های متغیری بین 50 تا 100 هزار تومان دارد. اما وسایل قدیمی تر که در خانه اغلب مادر بزرگ ها و بزرگ ترها دیده می شد، بدیهی است که قیمت های میلیونی دارند.

آیا نگهداری و خرید و فروش عتیقه جرم است؟

همان طور که در پاراگراف بالا ذکر شد، اشیاء قدیمی به دو دسته کالاهای مجاز و غیر مجاز تقسیم می شوند. اشیاء و وسایل قبل از دوران صفویه نیز جزء آثار باستانی محسوب می شوند. به همین دلیل جزء کالاهای غیر مجاز تلقی می شوند و به فرد خاصی تعلق ندارد. همچنین کسی حق خرید و فروش آن ها را ندارد. علاوه بر این، خرید و فروش و نگه داری از آن ها در یک کلکسیون فردی و به صورت مجموعه داری جرم محسوب می شود. با این وجود باید توجه داشته باشید که عتیقه به اشیایی گفته می شود که مربوط به یک یا دو قرن قبل باشد.

مجازات خرید و فروش عتیقه چیست؟

همان طور که در قسمت های بالاتر ذکر شد، کالاهای مربوط به یک یا دو قرن پیش جزء عتیقه محسوب می شود. به همین دلیل با توجه به شناخت و بررسی آثار باستانی و میراث فرهنگی، به این اشیاء عتیقه یا آثار باستانی گفته می شود. اما در صورتی که ثابت شود، این وسایل مربوط به دوران صفویه بوده و جزء آثار باستانی است، جرم دارد. طبق ماده 17 قانون حفاری، کسانی حق خرید و فروش عتیقه را دارند، باید از دولت کسب اجازه کرده باشند. همچنین طبق ماده 12 این قانون، اگر فردی به صورت اتفاقی به اشیاء قدیمی دست پیدا کند، باید آن را سازمان میراث فرهنگی اطلاع دهد. اما در صورتی که فرد از این کار اجتناب کند، اداره میراث فرهنگی از عتیقه یا آثار باستانی بودن آن اطمینان حاصل می کند. سپس نصب مبلغ آن را به فردی که پیدا کرده واگذار کرده یا نصب اموال را به شخص اهدا می کند. همچنین قوانین دیگری در مورد پیدا کردن یا حفاری کردن اشیاء قدیمی و قیمتی نیز تعیین کرده است. طبق ماده 562 قانون مجازت اسلامی حفاری کردن و کاوش پیدا کردن اموال تاریخی ممنوع بوده و جرم محسوب می شود. طبق این ماده مرتکب به حبس از 6 ماه تا 3 سال می شود. همچنین اشیاء کشف شده، به نفع سازمان میراث فرهنگی به نفع دولت محکوم می شود.

همچنین بخوانید :  سمساری چیست ؟ | هر آنچه که باید در مورد سمساری بدانید

عتیقه جات را به کجا بفروشیم؟

همان طور که در این مقاله گفته شد، خرید و فروش عتیقه جات شامل قوانین و مقررات ویژه ای می شود. اگر قصد خرید یا فروش وسایل قدیمی و عتیقه جات را دارید می توانید از طریق سمساری آنلاین مسیح اقدام کنید. این سمساری کلیه مجوزات لازم جهت فعالیت در این حرفه را دریافت کرده و به طور کاملا قانونی اقدام به خرید و فروش می کند. همچنین اگر قصد فروش عتیقه جات و وسایل دست دوم خود را دارید، این سمساری وسایل با ارزش شما را با بالاترین قیمت خریداری می کند.

نظرات(2)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + نوزده =

بالا

Call Now