بارگذاری

با ما تماس بگیرید : 09122127420

دسترسی سریع

مقالات پر بازدید

طرز کار با سماور ذغالی | بررسی ساختار سماور ذغالی

بررسی ساختار سماور ذغالی و طرز کار با سماور ذغالی

طرز کار با سماور ذغالی

سماور ذغالی به دلیل کیفیت و کارایی خوبی که دارد امروزه همه جا مورد استفاده قرار می گیرد. طرز کار با سماور ذغالی راحت است و اگر یکبار از آن استفاده کنید قطعا مجذوب آن خواهید شد. جنس این سماور چند لایه بوده به همین دلیل در مقابل حرارت و رطوبت دوام زیادی دارد و به هیچ وجه دچار افت کیفیت نمی شود. برای استفاده از این سماور باشد ذغال یا چوب را درون آن قرار داد تا با گرمای آن آب به جوش بیاید. سماور ذغالی در سایز و مدل های مختلف به بازار عرضه می شود و شما می توانید در هر شرایطی به راحتی از آن استفاده کنید.

اگر ذغال حرارت لازم را نداشته باشد نمی تواند آب را با نقطه جوش برساند. پس بهتر است در سماور از ذغال‌های پر حرارت استفاده کنید. برای استفاده از این سماور در تفریح و گردش تنها کافیست تا یا طرز استفاده آن آشنایی داشته باشید. به جای استفاده از کتری و قوری می توانید از این سماور کاربردی و زیبا استفاده کنید. اگر از قبل ذغال را آماده کردید می توانید آن را حرارت دهید و پس از سرخ شدن درون محفظه سماور قرار دهید. اگر به دنبال شعله بیشتری در سماور هستید بهتر است از چوب و هیزم استفاده کنید که حرارت بالایی دارند.

ساختار سماور ذغالی به چه شکلی است ؟

ساختار سماور ذغالی با  مدل های دیگر کاملا متفاوت است. این وسیله کاربردی از اجزای مختلفی تشکیل شده که در زیر به این ساختار منحصر‌به ‌فرد اشاره می کنیم:

کعب:

پایه سماور است که به صورت مکعب طراحی می شود تا امنیت لازم را داشته باشد.

آتشدان یا جا ذغالی:

این قسمت کاملا مشبک بوده و ذغال و هیزم درون آن قرار می گیرد تا حرارت لازم را ایجاد کند.

همچنین بخوانید :  عتیقه باید چند ساله باشد؟ | روشهای تخمین قدمت عتیقه

خاکسترگیر:

چون ذغال پس از سوختن خاکستر بر جای می گذارد بهتر است در بخش پایینی سماور و نزدیک به پایه مکعبی آن دریچه ای برای خارج شدن خاکستر قرار داده شود.

تنوره:

مخزن سوخت یا گرم خانه سماور است که می تواند حرارت مورد نیاز را تولید کند.

بدنه:

این اصلی ترین بخش سماور است که تنوره در وسط و کناره ها محل ریختن آب است تا به راحتی گرم شود.

بخارکش:

این قطعه در بخش بالایی سماور قرار داده شده تا بخار اضافی از آن خارج شود.

بادگیر:

این بخش روی در سماور طراحی شده و می تواند اکسیژن مورد نیاز را به ذغال برساند. بادگیر به صورت پهن ساخته شده و قوری به خوبی روی آن قرار می گیرد.

دسته:

در دو طرف سماور قرار داده شده و به بدنه چسبیده تا بتوان به آسانی و به صورت کاملا ایمن آن را جابجا کرد.

در:

برای اینکه آب سریع تر به نقطه جوش برسد و آلودگی وارد آن نشود دربی روی سماور قرار داده اند که به خوبی بسته می شود.

میل و صراحی:

روی در سماور دو دستگیره مخصوص گذاشته شده که می توان به کمک آنها به راحتی درب سماور را باز کرد.

شیر:

این شیر در پایین سماور گذاشته شده تا بتوان آب را از داخل سماور خارج کرد. این قطعه حساس است و اگر خراب شود قابل تعمیر می باشد.

پولکی:

نقطه‌ی اتصال شیر با بدنه‌ی سماور است.

طرز کار با سماور ذغالی

بهترین ذغال برای سماور ذغالی کدام نوع است ؟

ذغال مهمترین ماده برای روشن کردن سماور ذغالی و بدون آن حرارت در سماور ایجاد نمی شود. ذغالی که برای سماور انتخاب می کنید با ذغال کباب و اسپند کاملا متفاوت است و شما باید هنگام انتخاب و استفاده به این موضوع توجه کنید. ذغال استفاده شده در سماور می تواند حرارت و شعله را برای مدت طولانی نگه دارد به همین دلیل آب همیشه جوش است و شما می توانید به راحتی از آن استفاده کنید. ویژگی دیگر این دخالت فشرده بودن آن است که از خاک آره و ریزدانه تهیه می شود و بافتی کاملا فشرده و متراکم دارد.

دود نمی کند این ذغال به همین دلیل شما می توانید در محیط های بسته هم از آن استفاده کنید. ذغال های عطری برای این کار مناسب نیستند چون طعم آب را تحت تاثیر قرار می دهند و بوی زیادی هم هنگام سوختن دارند. ذغال ها باید کوچک باشند پس بهتر است قبل از مصرف آنها را به تکه های کوچکتر تبدیل کنید تا به خوبی در آتشدان قرار بگیرند. با انتخاب سوخت مناسب برای این سماور می توانید در هر جایی به راحتی از آن استفاده کنید.

همچنین بخوانید :  سمساری چیست ؟ | هر آنچه که باید در مورد سمساری بدانید

روش های روشن کردن سماور ذغالی

برای اینکه بتوانید سماور ذغالی را روشن کنید روش های مختلفی به شما پیشنهاد می شود. بیشتر افراد از قبل ذغال را آماده کرده اند که آن را در آتشدان سماور قرار می دهند. در اینجا ۳ روش کاربردی را برای روشن کردن سماور معرفی می کنیم:

با کمک شعله‌ی اجاق دیگر

این به عنوان آسان ترین راه معرفی می شود که برای انجام آن باید سماور را از پایه جدا کرده و روی شعله قرار دهید. در این شرایط ذغال ها به سرعت روشن می شوند و می توانید تعداد آنها را هم بیشتر کنید.

با کمک آتش‌زنه

در این روش نیازی نیست که سماور را از پایه جدا کنید بلکه با قرار دادن ذغال درون آتشدان آن را روشن کنید. آتش زنه را روی ذغال بریزید و با کبریت روشن کنید.

آماده کردن ذغال از قبل

این روش هم ساده بوده و شما باید ذغال های آماده را درون تنوره بریزید تا آب را به جوش برساند.

نکات مهم هنگام استفاده از سماور ذغالی

در پاراگراف بالا به طرز کار با سماور ذغالی پرداختیم اما برای استفاده از سماور ذغالی یک سری نکات مهم وجود دارد که توجه به آن‌ها ضروری است. تکه های ذغال باید به درستی درون آتشدان قرار بگیرند و چیزی از آنها روی زمین نیفتد. اگر برای روشن کردن سماور از آتش زنه استفاده می کنید نباید مواد داخل آب سماور ریخته شود. برای جوش آمدن آب در سماور باید مدت زمانی را منتظر بمانید پس به هیچ وجه عجله نداشته باشید. مواد زاید که در سماور مانده را از طریق خاکسترگیر زود به زود خارج کنید تا پر نشود. سماور را در جایی مسطح قرار دهید تا قوری بتواند به صورت کاملا ایمن روی آن قرار بگیرد. از قرار دادن ظروف بزرگ و سنگین روی سماور خودداری کنید. برای جرم گیری و تمیز کردن سماور حتما به جنس آن توجه کنید.

اگر در منزل سماور زغالی قدیمی دارید که قصد فروش آن را با بالاترین قیمت دارید، سمساری مسیح بهترین خریدار سماور زغالی در تهران می باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 4 =

بالا

Call Now