بارگذاری

با ما تماس بگیرید : 09122127420

دسترسی سریع

مقالات پر بازدید

چرا فرش دستباف گران است ؟ | مقایسه فرش دستباف و ماشینی

فرش دستباف و ماشینی

معرفی انواع فرش و ویژگی های آن

فرش ها اصولا در دو نوع دستی و ماشینی تولید و بافته می شوند که هر کدام طرفداران خاص خود را دارا می باشند، فرش های دستبافت اصولا دارای تار و پود ابریشمی و پشمی هستند . هم نخ دار آنها از ابریشم خالص است و هم نخی که با آن قالی را می بافند ابریشمی است از این رو بسیار گرانبها هستند و نسبت به فرش های ماشینی قیمت بیشتری دارند. قابل ذکر است که فرش دستبافت هنر دست است و همیشه بهترین طرح و نقش ها را بر روی آن پیاده می کنند از این رو قیمت بیشتری هم دارند و با قیمت های بالاتری در بازار های داخلی و خارجی به فروش می رسند. هنر دست از نظر کارشناسان قابل قیمت گذاری نیست و همیشه هم بالاترین نرخ برای آن تعیین می شود.

رنگ های استفاده شده برای نخ های این گونه قالی ها اصولا همه طبیعی هستند همین باعث شده تا نقش و نگارها طبیعی تر و زیبا تر دیده شوند. فرش های دستباف مدت زمان طولانی را سپری می کنند تا تکمیل و آماده مصرف شوند فرد بافنده با دست های خود تمام نقوش را می بافند تا تصویر طراحی شده را بر روی دار قالی ببافد و یک فرش دستبافت زیبا و بی نظیر را در اختیار افراد قرار بدهد. پس دلیل اصلی گران بودن فرش دستبافت همان هنر دست و با ارزش بودن تارو پود آن می باشد.

تفاوت فرش دستباف و ماشینی

فرش های ماشینی با فرش های دستباف تفاوت های بارز و آشکاری دارند که با توجه به این تفاوت ها می توان به راحتی آنها را شناسایی کرد و سپس خریداری نمود، باید بگوییم که این دو فرش فقط از نظر قیمت با یکدیگر متفاوت نیستند و از جهت های دیگر هم با هم متفاوت می باشند. بدانید که فرش های ماشینی همان گونه که از نامشان مشخص است با استفاده از ماشین آلات پیشرفته قالی بافی یا همان نساجی بافته می شوند و اصولا نخ های استفاده شده برای آنها از الیاف و پلاستیک به دست آمده اند، این ماشین آلات با یک کامپیوتر واحد کنترل می شوند و نقش قالی برای آنها تعریف شده و سپس شروع به بافتن می کنند و در طول ۲۴ ساعت چندین قالی با نقش و نگار های مختلف و اندازه های متفاوت بافته می شود و روانه بازار ها می گردد.

همچنین بخوانید :  تشخیص قاشق چنگال نقره

فرش های دستباف با استفاده از دست بافته می شوند و اصولا برای بافت یک فرش کوچک دستبافت مدت زمان طولانی را بافنده ها باید طی کنند تا بتوانند آن را تکمیل نمایند، لازم به ذکر است که نمونه های دستبافت همان گونه که در بالا هم گفتیم از نخ های ابریشمی و پشمی خالص تولید می شوند که این بر روی زیبایی آن تاثیر به سزایی می گذارد. تفاوت این دو فرش از نظر مدت زمان بافت و کیفیت تار و پود و نخ ها می باشد به همین دلیل هنگام خرید فرش به این نکات توجه ویژه نشان بدهید، البته بدانید که این دو فرش از نظر وزن و لطافت و نرمی و همچنین خواب پرز ها هم با یکدیگر تفاوت دارند.

چرا فرش دستباف گران است ؟

ساختار فرش دستباف و ماشینی چگونه است:

بررسی ساختار هر محصول به خصوص فرش کمک می کند تا شما با کیفیت و کارایی آن آشنا شوید، در ادامه می‌خواهیم با ساختار فرش دستبافت و فرش ماشینی اشاره کنیم و توضیحاتی بدهیم:

  • ساختار فرش ماشینی:

فرش تشکیل شده از لایه زمینی، لایه سطحی و خاب می باشد که اصولا لایه زمینی آن از برزنت و لایه سطحی آن از نخ های الیافی و در آخر هم خاب آن یا همان پرز های آن می باشد که از جنس همان الیاف ها هستند، در ساختار فرش دستبافت می توان موارد گفته شده را مشاهده کرد که اصولا ساختار پیچیده ای نیست و توسط دستگاه ها بافته می شود.

  • فرش دستبافت:

این فرش ساختاری منحصر به فرد دارد به گونه ای که مانند نمونه ماشینی لایه زمینی و سطحی و خاب را دارد با این تفاوت که دو لایه آنها از ابریشم و پشم تشکیل شده است و نرم و لطیف می باشد، این فرش به دلیل داشتن این ساختار همواره وزن زیادی دارد.

همچنین بخوانید :  سمساری چیست ؟ | هر آنچه که باید در مورد سمساری بدانید

ابعاد نخ ها و پرزها و لایه ها در تعیین ساختار فرش ها تاثیر به سزایی می گذارند به همین دلیل است که باید به تمام بخش های فرش ها توجه ویژه نمود تا بتوان به ساختار دقیق آنها پی برد. مسلما فرش ماشینی ساختار نازک تری نسبت به ساختار فرش دستبافت دارد.

فرش ماشینی بهتر است یا فرش دستباف؟

در پاراگراف های بالا به این موضوع پرداختیم که چرا فرش دستباف گران است ؟ حالا بسیاری از افراد هنگام خرید فرش می پرسند که فرش ماشینی بهتر است یا فرش دستبافت، در مورد آنها ما توضیح خواهیم داد که هر فرش برای کدام مکان مناسب است و کاربرد دارد، فرش های ماشینی سریع تر بافته می شوند، وزن کمتری دارند، قیمت آنها مناسب تر است، طرح های متنوعی هم دارند اما فرش های دستباف مدت زمان طولانی بافته می شوند، وزن بالایی دارند و گرانبها هستند و البته بدانید که نمونه های دستبافت تنها با طرح های پرنده و آهو و گوزن و منظره بافته می شوند. این دو نمونه فرش طرفداران خاص خود را دارند. اگر بودجه زیادی ندارید می توانید فرش ماشینی را انتخاب کنید که هم تنوع طرح و رنگ و نقش زیادی دارد و هم کم هزینه تر است.

اگر هزینه زیادی می خواهید برای خرید فرش خرج کنید بهترین انتخاب فرش دستبافت است که با طراحی منحصر به فرد خود می تواند نظر هر فردی را به سمت خود جلب کند. پس در جواب سوال افراد که می‌پرسند کدام فرش بهتر است باید بگوییم که این بسته به سلیقه و نظر و دکوراسیون و از همه مهمتر بودجه شما دارد، اما در حالت عادی هر دو فرش فوق‌العاده و بی نظیر هستند و تمام سلیقه ها را پوشش می دهند و پشتیبانی می کنند. با توجه به محیط خود همیشه می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید اگر میخواهید فرشی داشته باشید که هم زیبا و هم با دوام باشد مسلما نمونه دستبافت می‌تواند عالی ترین انتخاب باشد که در صورت نیاز برای تعویض هم ارزش بالایی دارد.

نظرات(2)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 16 =

بالا

Call Now